Etykiety

dolls (90) lalki (90) przędzenie (20) spinning (20) tkanie (10) weaving (10) diorama (6)

środa, 23 listopada 2016

Ręcznie tkana ściereczka


Zaczęłam tkać na krośnie poziomym. Wcześniej zrobiłam dwa szaliki na krośnie typu Rigid Heddle i około dwudziestu krajek na tabliczkach, inkle loom i krosienku, ale pierwszy raz tkałam na dużym krośnie.

Pierwsza "prawdziwa" tkanina - ręcznie tkana ściereczka.

 

Dostałam kilka niepełnych szpulek lnu i bawełny. Wybrałam z nich różową bawełnę niemerceryzowaną na osnowę i niebieską na wątek, aby utkać ściereczkę do przykrywania chleba.
 
 


Nie miałam pojęcia jaki jest metraż nici, dlatego przewinęłam różową bawełnę na „parasolkę”. Było ponad 500 m, więc wystarczyło tylko na jedną ściereczkę.
Przed tarasem tak ślicznie zielono, bo tą ściereczkę tkałam latem  a dopiero teraz zebrałam się na wrzucenie zdjęć.

 
 
 
 
 
Jako snowadło służy mi moje inkle loom.
 
 
 
Chociaż wiem jak obliczyć wpi i epi to i tak zrobiłam próbkę, na podstawie której wybrałam płochę 80 nitek na 10 cm.

 
 
Osnowa już nawinięta, teraz przewlekam prawie 500 nitek przez struny nicielnic i przez grzebień.
 
 
 
W trakcie tkania. Wzorek - serduszka, jest słabo widoczny, pewnie przez mało kontrastowe kolory.
 
 
 


Ściereczka ma wymiary około  60 cm x70 cm, trochę nietypowe, ale takie wybrała Karolina, bo ściereczka jest dla niej i ma służyć do przykrywania chleba własnego wypieku.

 


Miłego dnia :)
Jola

3 komentarze:

  1. pewnie po niewczasie, ale powiem ci jak należy tkać, aby wzorek był lepiej widoczny. Należy zastosować podsuwkę albo po angielsku overshot. Co drugi rząd robisz splot płócienny, wątek ta sama nić co osnowa, od prawej do lewej naciskasz pedał 1,3: od lewej do prawej pedał 2,4. Piękne czytelne wzory wychodzą. Co drugi rząd wzór.

    OdpowiedzUsuń
  2. .. a jak masz 5 i 6 pedał i półstopnie to jeszcze prościej, bo 1 i 6 podnóżek podczepiasz do nicielnic do splotu płociennego

    OdpowiedzUsuń
  3. Nie wiedziałem, że utkanie takiej prostej ściereczki wymaga tyle pracy.
    https://www.trinityfinance.com.pl/doradca-kredytowy-chodziez/

    OdpowiedzUsuń